Jön az elektromos Kánaán?

Lendületbe jöhet az elektromos mobilitás Magyarországon, ha az elektromos autózás beígért financiális és műszaki kormányzati támogatásán túl tovább bővülnek az iparágnak beszállító hazai vállalkozások, és valóban külföldi befektetők sora érkezik hazánkba. Mindenesetre van már saját fejlesztésű elektromos buszunk, csak gyártani és használni kellene. Az elektromos kerékpárok és azok elektronikus elemeinek előállítása viszont hatalmas ütemben bővül a Neuzer esztergomi üzemében és a Bosch óriáscég miskolci gyárában.

Az előttünk álló egy évben 150 - 2020-ig pedig összesen kétezer - elektromos autó töltőállomás jön létre országszerte, a kormányzat célja ugyanis, hogy Közép-Európa vezető országa legyen Magyarország az elektromobilitás terén. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter ezt egy hétvégi rendezvényen mondta a fővárosban. Az e-mobilitás kiállításon az is elhangzott, hogy "a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint a világban 2050-re már az újonnan eladott autók 70 százaléka lesz elektromos vagy hibrid. Ezért nemzetgazdasági érdek, hogy Magyarország is minél jobban részese legyen ennek a fejlődésnek. Ehhez minden adott, ráadásul a cél elérését szolgálja a Jedlik Ányos Terv és Klaszter is, amelynek keretében egyebek mellett innovatív, versenyképes magyar járművek készülhetnek” – szögezte le a tárcavezető.  

A kormányzatnak persze meg kell teremtenie ehhez a szabályozó környezetet és ösztönözni kell az embereket arra, hogy érdekeltté váljanak az elektromos járművek használatában. Ilyen ösztönző lehet például az elektromosautó-tulajdonosoknak a támogatott autóvásárlás, a buszsáv engedélyezett használata, a zöld rendszám bevezetése, valamint az ingyenes parkolás.

Az Európai Unió 2016 november végéig adott haladékot a tagországoknak arra, hogy kidolgozzák saját jogi kereteiket ahhoz, hogy uniós szinten, legkésőbb 2020-ig érvényesülhessenek a legszigorúbb környezetvédelmi szempontok az autóközlekedésben. Egészen pontosan az elektromos járművek térnyerésének szabályozását kell elvégeznie addigra mindenkinek, s ebből a szempontból Magyarország élen jár, ugyanis az elsőként fogalmazott meg kifejezetten az e-mobilitás elősegítését szolgáló tervet. A Jedlik Ányos nevét viselő program, amely még véglegesítésre vár, nemcsak az elektromos közlekedés terjesztésére tér ki, hanem az infrastruktúra fejlesztésre, a támogató jogszabályi környezet megteremtésére és a megfelelő források megtalálására is. Sőt emellett a kutatás-fejlesztésre és a hazai járműgyártás megteremtésére is kiemelten koncentrál. Mindemellett a magyar vállalkozásokat is ösztönzi.

A Magyar Elektromobilitás Szövetség alelnöke szerint az e-mobilitás uniós térnyerése óriási külföldi kiugrási lehetőség a magyar fejlesztő vállalatok számára. A fejlesztő és üzemeltető Emobility Solutions például már nyolc országban van jelen Európában, pozícióját pedig még tovább erősítheti. Az Evopro Holding Zrt. által kifejlesztett, kompozit szerkezetű elektromos buszcsalád szintén komoly pályát futhat be a nemzetközi piacon - véli Ungár János.

Mindezt megerősítette Glattfelder Béla gazdaságszabályozásért felelős államtitkár is, aki szerint az elektromos mobilitáshoz kapcsolódó fejlesztések, különösen a magyar elektromos autóbuszgyártás műszaki színvonalát tekintve kifejezetten az unió élvonalába tartoznak. A Jedlik Ányos Tervnek köszönhetően egyre több magyar vállalkozás kapcsolódik be a különböző elektromos részegységekhez és járművekhez szükséges alkatrészek gyártásába.

Glattfelder kitért rá, hogy az esztergomi Neuzer kerékpárgyár hamarosan elektromos biciklik gyártásába kezd, míg a miskolci Bosch gyárban továbbra is nagy szerepet kap az elektromos kerékpárok motorjának és irányítási rendszerének gyártása.

„Az elmúlt időszakban több olyan külföldi potenciális befektető is megkereste a minisztériumot, amelyek kifejezetten az elektromos mobilitáshoz kapcsolódó fejlesztésekben és gyártásban érdekeltek. Emellett a magyar tulajdonú gyárak közül is több termelésbővítésre készül” – hangsúlyozta az államtitkár.

Az unió sok tagországához képest tehát jól áll Magyarország az e-mobilitás terén, pláne, ha hamarosan véglegesíti a tervet a kormány. 

„A Jedlik Ányos Terv startjához már a forrás is rendelkezésre áll, hiszen a széndioxid kvótából befolyt bevételeket - majd kétmilliárd forintot - erre fordítja majd az állam” – árulta el az államtitkár.

 

L.V.P.

VISSZA
2014 © Minden jog fenntartva