Az új szupertraffik nem érik be egy fotóval, rajzolnak is

Fotót készít, 3D-s képet rajzol, sebességet mér és szabálytalanságokat rögzít, mindezt egyszerre végzi a rendőrség fix telepítésű traffipaxainak hálózata. Leghamarabb februártól küldheti a csekket a hatóság a felvett szabálysértések miatt.

Kamerák, radar, rendszámfelismerő, szkenner, lézer – mindezekből áll a rendőrség szupertraffipax-hálózatának egy-egy darabja. Hamarosan élesíti is a hatóság a teljes rendszert, miután a közelmúltban véglegesítette valamennyi fix telepítésű intelligens kamerája helyét. Pontos időpontot még nem közölt az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) arról, hogy mikortól figyelik élesben a szabálytalanságokat az utak fölött konzolokra szerelt készülékek. A rendőrség sajtóosztálya szerint azonban a tényleges üzembe helyezés jövő február előtt nem valószínű. Azt követően viszont már nem csak a megrögzött gyorshajtók, de a figyelmetlen és kisebb szabálysértéseken kapott autósok is, akik elefeltik használni az irányjelzőt, súlyos pénzbüntetésekre számíthatnak, ha az ország 134 pontján kihelyezett 365 eszköz valamelyike észleli, hogy hibáztak.

A kamerák a sebességmérés mellett a biztonsági öv használatának elmulasztása, szabálytalan sávváltás, záróvonal átlépés, leállósáv jogszerűtlen használata, tiloson áthajtás, a kanyarodás, irányváltoztatás szabályainak megszegése – felismerésére illetve rögzítésére is alkalmasak, amellett, hogy forgalomszámlálási adatokat is közöl.

Mindez köszönhető annak, hogy egy-egy szupertraffipax rendszert több eszköz alkot. Az első rendszámfelismerő kamerák rögzítik az elhaladó járművek rendszámát, majd ezt követően az optikai oldalszkenner tengelyszámlálást és követési távolság mérést végez. A lézerdetektorok közben sebességet is mérnek, valamint meghatározzák a jármű pontos méretét, kategóriáját, majd 3D képet is készítenek. Mindeközben az úgynevezett átnézeti kamerák a radarral együtt szintén hiteles képet készítenek az aktuális sebességről. Zárásként a hátsó rendszámolvasók ugyancsak eltárolják a rendszámot valamint az esetleges veszélyességi kódokat (ADR) is leolvassák a kamionokról, teherautókról. Az összetett rendszer így a közeledő és távolodó járművek szabálysértéseit is egyaránt képesek rögzíteni. Mindezeket az adatokat pedig a kommunikációs egységek tárolják és továbbítják a rendőrségnek.

Az ORFK szerint az új országos hálózat a közúti halálesetek, sérülések és anyagi káresetek számának csökkentése érdekében épült ki. A fix sebességmérőkre pedig mindenhol Traffic Controll jelzőtábla fogja felhívni a figyelmet.

Budapesten 6 új traffipaxot helyeztek el: kettő az M3-as, kettő az M5-ös autópálya szakaszokon, és kettő az M1-M7-es autópályák közös szakaszán. Ezek mellett Borsod-Abaúj-Zemplén megyében tíz, Fejér, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megyében megyénként nyolc új kamerát szereltetett fel a hatóság. A főváros mellett más nagyvároson belül is telepítettek többet, így Miskolcon és Szegeden négy-négy, Debrecenben három új helyen mérnek a rendőrök. Baranya és Bács-Kiskun megyében hét-hét, Békés, Csongrád és Heves megyében hat-hat, Győr-Moson-Sopron megyében pedig öt szupertraffipax üzemel majd. Veszprém megyében tíz, Zala megyében kilenc, Vas és Nógrádban öt-öt, Pest megyében négy új kamera van. Somogy, Komárom-Esztergom, Tolna és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében megyénként ugyancsak hat új traffipaxot szereltek fel. A pontos helyüket a police.hu oldalon adta meg a rendőrség.

L. V. P./Helyi Híradók

VISSZA
2014 © Minden jog fenntartva